In elke organisatie is wel eens sprake van meningsverschillen of ontevredenheid over beslissingen. Gelukkig is het in veel situaties mogelijk om problemen, meningsverschillen en onduidelijkheden op te lossen door middel van rechtstreeks contact tussen de betrokken partijen en/of personen.
Wanneer is het een klacht?
Zijn er echter klachten over gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag of het personeel van de school, dan bestaat er voor ouders/verzorgers en leerlingen de mogelijkheid hierover te praten met de interne of externe vertrouwenspersoon klachtenregeling. Door bemiddeling van de interne of externe vertrouwenspersoon klachtenregeling kan mogelijk een oplossing gevonden worden.
Wanneer gesprekken en bemiddeling op niets uitlopen en als er zaken aan de orde zijn, die verband houden met de omgang met elkaar (zoals seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie en geweld) dan bestaat er de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen bij de Landelijke Klachten Commissie (LKC), waarbij het Staring College is aangesloten. De interne of externe vertrouwenspersoon klachtenregeling kan daarbij ondersteuning geven.
Waar kunt u met een klacht terecht?
Mentor of afdelingsleider: Persoonlijke problemen (agressiviteit, depressiviteit, eetstoornissen, verslavingen, misbruik, mishandeling, oorlogstrauma's, etc.). In overleg kan externe hulpverlening ingeschakeld worden.
Directie: Klachten over maatregelen en nalatigheid van leden van de scholengemeenschap.
Interne of externe vertrouwenspersoon klachtenregeling: Klachten over gedragingen van leden van de scholengemeenschap/ongewenste omgangsvormen, agressie, geweld, pesten, racisme, discriminatie, (homo)seksuele intimidatie.
Privacy: Klachten over privacy kunt u mailen naar privacy@staring.nl
Wat is een interne vertrouwenspersoon klachtenregeling?
De interne vertrouwenspersonen klachtenregeling zijn
medewerkers van het Staring College, die een rol kunnen spelen bij het
afhandelen van een klacht. Zij luisteren naar de klacht, bemiddelen zo mogelijk
en kunnen de klager in contact brengen met een van de externe vertrouwenspersonen
klachtenregeling. Indien nodig informeert de interne vertrouwenspersoon klachtenregeling de klager over de
mogelijkheid tot aangifte en geeft daarbij begeleiding. De interne vertrouwenspersonen klachtenregeling betrachten de hoogst mogelijke zorgvuldigheid en gaan vertrouwelijk om met
persoonlijke informatie.
Wat doet een externe vertrouwenspersoon
klachtenregeling?
Het Staring College heeft twee externe vertrouwenspersonen klachtenregeling aangesteld. Deze externe vertrouwenspersonen klachtenregeling zijn
geen werknemers van de school.
De externe vertrouwenspersoon klachtenregeling kan ingeschakeld worden
bij bemiddeling bij een klacht en gaat na of op die manier een oplossing kan
worden bereikt. Hij/zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het
indienen van een klacht. Hij/zij begeleidt de klager desgewenst bij de verdere
procedure en verleent desgewenst bijstand bij het doen van aangifte bij
politie.
De externe vertrouwenspersoon klachtenregeling kan de klager indien
noodzakelijk of wenselijk verwijzen naar andere instanties die gespecialiseerd
zijn in opvang en nazorg. Externe vertrouwenspersonen klachtenregeling betrachten de hoogst mogelijke
zorgvuldigheid en gaan vertrouwelijk om met persoonlijke informatie.
Wat doet de
klachtencommissie?
Wanneer een klacht na of ondanks bemiddeling of
anderszins niet is opgelost, kan een klacht worden ingediend bij de
klachtencommissie. Het Staring College is aangesloten bij de Landelijke
Klachtencommissie onderwijs. De vertrouwenspersoon ondersteunt de klager hierin.
De adresgegevens zijn:
Landelijke Klachtencommissie onderwijs
Postbus
85191, 3508 AD Utrecht
(030) 28 09 590
info@onderwijsgeschillen.nl
Meldplicht
Wettelijk is de meldplicht vastgelegd: 'De interne vertrouwenspersoon klachtenregeling en ieder personeelslid die op enige wijze bekend is geworden dat een ten behoeve van de school met taken belast persoon zich mogelijk schuldig maakt of heeft gemaakt aan een misdrijf tegen de zeden jegens een leerling van de school, is verplicht daarvan het bevoegd gezag onverwijld in kennis te stellen'. Het voorafgaande is vastgelegd in een door het schoolbestuur vastgestelde klachtenregeling.