Gymnasium

Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
Kun je een extra uitdaging aan? Dan is het gymnasium iets voor jou. Hier is extra aandacht voor onderzoeksvaardigheden. Gymnasium-leerlingen komen niet in dakpanklassen.

Vwo+

Ga je naar het gymnasium op het Staring College? Dan kom je in leerjaar 1 en 2 in de combinatieklas vwo+.
Als je een vwo-advies hebt (atheneum of gymnasium) dan kun je op het Staring College kiezen voor vwo+. Dit is een combinatieklas atheneum en gymnasium.
De gymnasiumleerlingen in eze klas volgen Grieks en Latijn. De atheneumleerlingen volgen projecten voor academische vaardigheden. Als je  gymnasium doet, dan kun je ook deze projecten (of een deel ervan) volgen als extra vakken.

Locaties

• Lochem: Alle leerjaren van het gymnasium

Vakken en profielen

Op het gymnasium krijg je Nederlands, Frans, Grieks, Latijn, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, wiskunde, beeldende vorming, muziek, techniek en lichamelijke opvoeding. In plaats van Engels krijg je Cambridge Engels. Tijdens deze lessen spreken we niet alleen Engels, maar ga je ook aan de slag met complexere teksten en het uitbreiden van je woordenschat. Je doet hier ook een speciaal examen in en kunt dan een Cambridge-certificaat behalen. Met dit diploma kun je na het gymnasium naar internationale Engelstalige vervolgstudies.
Als gymnasiumleerling kun je in leerjaar 1 en 2 kiezen om de projecten van vwo+ te volgen, zoals  programmeren, filosofe, drama en wetenschapsoriëntatie. Je kunt ook een deel van deze projecten kiezen. Het zijn extra lessen naast de andere vakken die je volgt.

Eind leerjaar 3 kies je het profiel waarin je eindexamen gaat doen. Naast de verplichte vakken kies je vakken die bij jouw profiel passen. De profielen waar je uit kunt kiezen zijn:

• Cultuur & Maatschappij (C&M)
  • Economie & Maatschappij (E&M)
  • Natuur & Gezondheid (N&G)
  • Natuur & Techniek (N&T)

In leerjaar 5 begin je met je profielwerkstuk. Je kiest zelf een onderwerp waarin je jezelf gaat verdiepen. Dit onderwerp sluit aan bij jouw profiel. In leerjaar 6 rond je dit af en doe je eindexamen.

Wordt het Staring College jouw nieuwe school?

Meld je aan!

Open Huis

Ontdekken of het Staring College iets voor jou is? Leer onze school kennen en kom naar de open dag! Deze dag is speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8, hun ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden. Ontdek het gebouw en vraag alles wat je nog wil weten over het Staring College aan onze docenten en leerlingen.

Meer over het open huis

Diploma, en dan?

Met een gymnasiumdiploma kun je naar het hbo of het wetenschappelijk onderwijs (wo) op een universiteit.

Keuzebegeleiding

Je profiel kiezen doe je niet alleen. In leerjaar 3 begint het keuzeproces met een informatieavond voor jou en je ouders/verzorgers. Samen met je coach en decaan kies je aan het eind van dit jaar een profiel dat het beste bij je past. In leerjaar 6 schrijf je jezelf in voor een vervolgopleiding. De decaan helpt je hierbij.