Vmbo

Het vmbo duurt vier jaar en heeft verschillende leerwegen. Er is veel aandacht voor praktijklessen. Je werkt dan aan opdrachten die passen bij de vmbo-profielen. Het vmbo is een verzamelnaam van:

• Vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-b)
  • Vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-k)
  • Vmbo theoretische leerweg (vmbo-t). Op het Staring College noemen we dit mavo
  • Vmbo theoretische leerweg met een beroepsgericht vak. Op het Staring College heet dit mavo+

Dakpanklassen

Ga je naar het vmbo op het Staring College? Dan kom je in leerjaar 1 en 2 in één van deze dakpanklassen:

• Vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerweg
  • Vmbo kaderberoepsgericht leerweg en mavo
  • Mavo en havo

Locaties

• Lochem:  Leerjaar 1 en 2 van alle vmbo-leerwegen en leerjaar 3 en 4 van mavo
  • Beukenlaan in Borculo: Leerjaar 1 en 2 van alle vmbo-leerwegen en leerjaar 3 en 4 mavo+
  • Herenlaan in Borculo: Leerjaar 3 en 4 van vmbo-basis en vmbo-kader en het leerwerktraject van de profielen

Vakken en profielen

In leerjaar 1 en 2 krijg je de vakken Nederlands, Engels, Duits, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuur-/scheikunde, techniek, verzorging, economie, beeldende vorming en lichamelijke opvoeding. Sommige vakken volg je alleen in leerjaar 1 of 2.

Ga je naar de dakpanklas vmbo-basis/kader? Dan krijg je in het eerste jaar les in thema’s. Deze thema’s zijn Taal en Communicatie, Mens en Maatschappij, Natuur en Innovatie, Kunst en Cultuur, Coaching en Loopbaan, Wiskunde en Sport en Gezondheid.

In leerjaar 3 en 4 volg je een profiel dat je zelf kiest. Welke vakken je dan volgt, is afhankelijk van het gekozen profiel. De profielen op het vmbo-basis/kader en mavo+ zijn:

• Zorg en Welzijn (Z&W)
  • Mobiliteit en Transport (M&T)
  • Economie en Ondernemen (E&O)
  • Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR)

Wordt het Staring College jouw nieuwe school?

Meld je aan!

Open Huis

Ontdekken of het Staring College iets voor jou is? Leer onze school kennen en kom naar de open dag! Deze dag is speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8, hun ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden. Ontdek het gebouw en vraag alles wat je nog wil weten over het Staring College aan onze docenten en leerlingen.

Meer over het open huis

Diploma, en dan?

Met een diploma van het vmbo kun je het volgende doen:

• Vmbo-b: mbo-niveau 2
  • Vmbo-k: mbo-niveau 3 of 4
  • Mavo+: mbo-niveau 3 of 4, of havo leerjaar 4
  • Mavo: mbo-niveau 3 of 4, of havo leerjaar 4

Keuzebegeleiding

Op het vmbo bereid je jezelf voor op een vervolgopleiding. Wij ondersteunen en begeleiden je, zodat je kunt ontdekken wat bij je past. Als onderbouwleerling krijg je hulp van je coach en ppo-coördinatoren (praktische profieloriëntatie) bij het kiezen van een beroepsgroep en profiel met praktijklessen. Als je in de bovenbouw zit, ga je op stage en richt je jezelf op een vervolgopleiding. Je gaat bijvoorbeeld naar informatieavonden en open dagen. De decaan begeleidt je hierbij.