Havo

Hoger algemeen voortgezet onderwijs
De havo duurt vijf jaar. De eerste twee jaar zit je in een dakpanklas. Aan het einde van leerjaar 3 kies je jouw profiel en zijn er keuzevakken.

Dakpanklassen

Ga je naar de havo op het Staring College? Dan kom je in leerjaar 1 en 2 in één van deze dakpanklassen:

• Mavo en havo
  • Havo en atheneum

Locaties

• Lochem: Alle leerjaren van de havo
  • Beukenlaan in Borculo: Leerjaar 1 en 2 van de havo. Daarna ga je voor leerjaar 3 tot en met 5 naar Lochem

Vakken en profielen

Vanaf leerjaar 1 volg je de verplichte vakken Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming, muziek, drama, techniek en lichamelijke opvoeding. In leerjaar 2 komen daar Duits, economie en natuur-/scheikunde bij.

Ga je naar de dakpanklas havo en atheneum? Dan kun in plaats van Engels ook kiezen voor Cambridge Engels. Tijdens deze lessen spreken we niet alleen Engels, maar ga je ook aan de slag met complexere teksten en een grotere woordenschat. Je doet hier ook een speciaal examen in en kunt dan een Cambridge-certificaat behalen. Met dit diploma kun je na de havo naar internationale Engelstalige vervolgstudies.

Aan het eind van leerjaar 3 kies je een profiel. De profielen zijn:

• Cultuur & Maatschappij (C&M)
  • Economie & Maatschappij (E&M)
  • Natuur & Gezondheid (N&G)
  • Natuur & Techniek (N&T)

In leerjaar 4 en 5 volg je de vakken die bij jouw profiel horen. Aan het eind van leerjaar 4 begin je met je profielwerkstuk. Je kiest zelf een onderwerp waarin je jezelf gaat verdiepen. Dit onderwerp sluit aan bij jouw profiel. In leerjaar 5 rond je dit af en doe je eindexamen.

Wordt het Staring College jouw nieuwe school?

Meld je aan!

Open Huis

Ontdekken of het Staring College iets voor jou is? Leer onze school kennen en kom naar de open dag! Deze dag is speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8, hun ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden. Ontdek het gebouw en vraag alles wat je nog wil weten over het Staring College aan onze docenten en leerlingen.

Meer over het open huis

Diploma, en dan?

Na de havo kun je naar het hbo. Ook is het mogelijk om door te stromen naar 5 atheneum

Keuzebegeleiding

Samen met je coach en decaan bespreek je in leerjaar 3 welk profiel het beste bij je past. Hiervoor maak je ook profielkeuzetesten op school. Om alle mogelijkheden te ontdekken, ga je met je ouders/verzorgers naar informatieavonden en loop je stage. In leerjaar 5 schrijf je jezelf in voor een vervolgopleiding. Jouw decaan helpt je hierbij.